1- Sosyal bilimler ne demektir?
2-Sosyal bilimler "modern" bir bilgi türü müdür?
3-Sosyal bilimler Batı'nın ihdas edip bilahare diğer toplumlara yayılmış bir alan mıdır?
4- "Klasik" çağ bağlamında sosyal bilimlerden söz edilebilir mi?
5- Şayet böyle bir şeyden söz edilebilirse söz konusu çağda Doğu'da ve Batı'da bu konulara yaklaşım farkları olmuş mudur?
6-Sosyal bilimler nasıl kurumsallaşmış ve formel eğitimin parçası haline gelmiştir?
7-Günümüz konvansiyonel sosyal bilim anlayışı hala Aydınlanmacı ve pozitivist midir?
8-Sosyal bilim ve fen bilimleri arasındaki ilişki nedir?
9-Dünyada 20&21. yy'larda yaşanan değişimler sosyal bilim anlayışını ve hatta sosyal bilimlerin kurumsal veçhesini nasıl değiştirmiş midir?
10-Sosyal bilimlerde "özgünlük" tartışması neden önemlidir?
Bu sorular tabiatıyla son derece uzun tartışmaların konusu olsa da beşer kitaptan oluşan üç aşamalı bir okuma süreciyle konular elden geldiğince ele alınacaktır.
Okuma programı:
1. Aşama: İlim ve Klasik Çağda Sosyal Bilimler
I. İmam Gazali, el-munkizu mine'd-dalâl (Dalaletten Hidayete), Gelenek.
http://www.babil.com/el-munkiz-mined-dalal-kitabi-imam-i-gazali
II. G. Makdisi, Beşeri Bilimler : İslam'ın Klasik Çağında ve Hıristiyan Batı'da. Klasik
http://www.babil.com/beseri-bilimler-kitabi-george-makdisi
III. A. Açıkgenç, İslam Medeniyetinde Bilgi ve Bilim, İsam.
http://www.babil.com/islam-medeniyetinde-bilgi-ve-bilim-kitabi-alparslan-acikgenc
IV. S. Gordon, Sosyal Bilimler Tarihi ve Felsefesi. Küre.
http://www.babil.com/sosyal-bilimler-tarihi-ve-felsefesi-kitabi-scott-gordon
V. T. S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Kırmızı
http://www.babil.com/bilimsel-devrimlerin-yapisi-kitabi-thomas-s-kuhn
2. Aşama: Modern Dönem
I.A. Comte, Pozitif Felsefe Dersleri ve Pozitif Anlayış Üzerine Konuşma. BilgeSu.
II. D. Lecourt, Bilim Felsefesi. Dost.
http://www.babil.com/bilim-felsefesi-kitabi-dominique-lecourt
III. I. B. Cohen, The Natural Sciences and the Social Sciences. Springer, 1994. (PDF mevcut)
http://www.springer.com/gp/book/9780792322238
IV. E. Durkheim, Sosyolojik Yöntemin Kuralları. Dost.
http://www.babil.com/sosyolojik-yontemin-kurallari-kitabi-emile-durkheim-dost-kitabevi-yayinlari
V. K. Popper, Bilimsel Araştırmanın Mantığı. YKY.
http://www.babil.com/bilimsel-arastirmanin-mantigi-kitabi-karl-r-popper
3. Aşama: Modernite Eleştirileri
I. J. Kagan, The Three Cultures: Natural Sciences, Social Sciences, and the Humanities in the 21st Century. Camb. Uni. Press., 2009. (PDF mevcut)
https://www.amazon.com/Three-Cultures-Natural-Sciences-Humanities/dp/0521732301
II. R. Şentürk, İslam Dünyasında Modernleşme ve Toplumbilim. İz
http://www.babil.com/islam-dunyasinda-modernlesme-ve-toplumbilim-kitabi-recep-senturk
III. P. Murrau&M. Feeny, Church, State and Social Science in Ireland: Knowledge Institutions and the Rebalancing of Power, 1937-73. Manhcester Uni. Press
https://www.amazon.com/Church-State-Social-Science-Ireland/dp/1526100789
IV. A. Açıkgenç, Kavram ve Süreç Olarak Bilginin İslamileştirilmesi. Nesil.
.:: İSAM Kütüphanesi - Yayın Arama ::.
V. Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor. Metis.
http://www.babil.com/sosyal-bilimleri-acin-kitabi-gulbenkian-komisyonu