Bülten Yazımız
İstanbul Araştırma ve Eğitim Vakfı (İSAR) öncülüğünde İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Üsküdar Belediyesi’nin katkılarıyla “Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretimi / Aydınlatma ve Parametreler” başlığı altında düzenlenen II. Uluslararası Arapça Sempozyumu, 8-9 Ekim 2016 tarihlerinde Bağlarbaşı Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi. Arapça öğretimi alanında farklı ülkelerden pek çok uzman ve akademisyenin katılımıyla gerçekleştirilen sempozyum, iki gün boyunca akademisyen ve araştırmacılar tarafından büyük ilgiyle takip edildi. Sempozyumun birinci günü, ilki açılış oturumu da dahil olmak üzere üç oturum gerçekleştirildi. Sempozyumun açılış konuşmasını eski başbakan yardımcısı Prof. Dr. Emrullah İşler yaptı. Ardından İSAR Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Raşit Küçük ve İSAR Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Recep Şentürk’ün açılış konuşmalarını yapmalarıyla birlikte açılış oturumu sona erdi.
Açılış oturumunun ardından sempozyumun özel davetlileri olan Prof. Dr. Mehdî el-Ûş, Prof. Dr. Abdulazîz el-Usaylî, Dr. Bû Necme ve Dr. Muhammed el-Haverî’nin Arapça öğretiminin teknik ve yöntem açısından geliştirilmesi konularında hazırlamış oldukları sunumları sempozyum özel davetlileri için yapılan oturumda sundular. İlk günün son oturumu, başkanlığını Prof. Dr. Halil İbrahim Kaçar’ın yaptığı “Öğretim Stratejileri ve Değerlendirilmesi” başlığı altında gerçekleştirildi. Bu oturumda dünya standartlarınca belirlenen eğitim ve öğretim stratejilerinin Arapça özelinde değerlendirilmesi yapıldı. İlk günkü oturumların ardından dinleyenlerin de aktif bir şekilde katıldığı ve konuşmacı olarak sempozyumun özel davetlilerinden olan Prof. Dr. Mehdî el-Ûş ve Prof. Dr. Abdulazîz el-Usaylî’nin bu alandaki bilgi ve tecrübelerini katılımcılarla paylaştıkları bir çalıştay düzenlendi.
İkinci gün ise iki oturum ve ardından bir çalıştay gerçekleştirildi. Başkanlığını Sakarya Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ahmet Bostancı’nın yaptığı ilk oturumda dört dil becerisi olan okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin Arapça açısından öğretilmesi konuları ele alındı. Bu oturumda daha çok dört dil becerisinden biri olan konuşma becerisinin geliştirilmesi ve Arapça öğrenenlerin bu noktada karşılaştıkları sorunlar ve çözümleri üzerine duruldu. Bu bağlamda özellikle de Türk öğrencilerin Arapça konuşma noktasında yüz yüze kaldıkları sorunlar ve bu sorunlara yol açan etkenler üzerinde durularak bu sorunların çözümü için teklif ve önerilerde bulunuldu.
Günün son oturumu olan “Dilsel ve Kültürel Yeterlilikler” isimli ikinci oturumun başkanlığını ise Prof. Dr. Hakkı Suçin yaptı. Bu oturumda kültürel yeterliliğin dil öğrenimindeki etkisi ve bu etkinin aktif bir şekilde kullanımı yapılan sunumlarda ele alındı. Bu oturum kapsamında gramer konularının, anlam temele alınarak öğretimi de ele alınan önemli konulardan biriydi. Araştırmacılar sunumlarında gramer merkezli dil öğretiminin dil öğrenimini geciktirdiğini ve dünya çapında uygulanan yöntemlerde gramerin ikinci planda olduğunu vurguladılar. Oturum soru-cevap kısmının ardından sona erdi.
Bu iki oturumun ardından Dr. Bû Necme’nin “Münazara Yoluyla İleri Seviye Öğrencilerin Dinleme Becerilerinin Uygulamalı Olarak Öğretimi” ve Dr. Hidayet Hidayet İbrahim’in “Dört Dil Becerisi Öğretiminde Yeni Bir Strateji” başlıklı konuşmaları kapsamında bir çalıştay düzenlendi. Dinleyenlerin soru-cevap biçiminde katıldıkları çalıştayda dil öğreniminde dinlemenin önemi ve öğrenci merkezli eğitim sistemlerinin dil öğreniminde daha etkili olduğu hususuna dikkat çekildi.
Başkanlığını Ömer Faruk Korkmaz’ın yaptığı kapanış oturumunda İSAR’a Arapça öğretimini merkeze alan bir sempozyumun düzenlenmesine öncülük etmesinden dolayı teşekkür edildi. Konuşmaların ardından sunum yapan katılımcılara plaketlerinin verilmesiyle birlikte program son buldu.
Tebliğ Özetleri İçin Tıklayınız