Bülten Yazımız
İstanbul Araştırma ve Eğitim Vakfı 2. sınıf öğrencileri, Arapça eğitimlerini tamamlamak üzere 2015-2016 yaz döneminde Ürdün’ün başkenti Amman’da bulunan Qasıd Enstitüsü’ne gittiler. Basın Arapçası, Arap Edebiyatı ve Klasik Arapça gibi çeşitli dersleri alarak İSAR’da iki sene boyunca devam ettikleri Modern Arapça eğitimini Ürdün’de tamamladılar. Burada bulundukları süre zarfında Ürdün kültürü ve toplumu ile alakalı hazırladıkları araştırmalarını ve yürüttükleri projelerini birer sunum haline getirdiler. “Ürdün’de Telif Hakkı”, “Ürdün Toplumunda Zekatın İktisadî Rolü” gibi konulardan “Ürdün’de Tıbbî, Fıkhî ve Hukukî Olarak Kürtaj”, “Japonya’nın Yardımları ve Ürdün Toplumunun Kalkınması” konularına kadar geniş bir yelpazede araştırmalarını gerçekleştiren öğrenciler, hazırlamış oldukları araştırmalarını 10 Aralık 2016 tarihinde İSAR konferans salonunda takdim ettiler.
Muhtelif üniversitelerin farklı bölümlerinde eğitim gören öğrenciler araştırma konularını seçerken topluma daha çok karışabilecekleri, halkla iletişim kurabilecekleri ve Ürdün’ü daha iyi tanıyabilecekleri alanlara öncelik verdiler. Fatih Sultan Mehmet Vakfı Üniversitesi yüksek lisans öğrencisi Ali Hiroaki Kawanishi “Japonya’nın Yardımları ve Ürdün Toplumunun Kalkınması” başlıklı tebliğini sundu. Ürdün Kalkınma Bakanı’nı makamında ziyaret ederek bu konuda bilgiler alan Kawanishi, araştırmasına yardımcı olacak çeşitli kurumları da ziyaret ederek projesini tamamladığını ifade etti. Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası Ticaret bölümü öğrencisi Abdullah Deniz, “Ürdün Toplumunda Zekatın İktisadi Rolü” başlıklı araştırmasını takdim etti. Zekat alan hayır kurumlarını ziyaret ettiğini belirterek, buradaki çalışmaları ve zekatın önemini incelediğini dile getirdi. Ürdün Üniversite’sindeki İslam İktisadı üzerine çalışan hocaları da ziyaret ettiğini belirten Deniz, sunumu böylece tamamlamış oldu. “Ürdün’de Albani Medresesinin Yeri, Etkisi ve Fikirleri” başlığıyla sunumunu gerçekleştiren Fatih Sultan Mehmet Vakfı Üniversitesi İslami İlimler öğrencisi Abdullah Mahmut İplik, bu konuda araştırmasına yardımcı olabilecek medreseleri ziyaret edip, buradaki görevlilerden projesiyle alakalı ayrıntılı bilgileri aldığını ifade etti. “Ürdün’de Telif Hakkı” başlıklı sunumunu gerçekleştiren İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğrencisi Enes Bayrak, araştırmasını tamamlamak için Arapça makaleler okuduğunu, halktan farklı kesimlere bu konuda sorular sorduğunu ve Ürdün’de resmi olarak telif hakkının nasıl işlediğini araştırdığını ifade etti. “Ötenazi ve Ürdün Halkının Görüşü” başlığıyla sunumunu yapan İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi öğrencisi Mustafa Rahmi Koç, halkın farklı kesimlerine ötenazi ile alakalı sorular sormak için anketler hazırladığını ve bu konuda araştırmalarını tamamladığını belirtti. Boğaziçi Üniversitesi Tarih bölümü öğrencisi Ömer Faruk İlgezdi, “Ürdün Halkının Laiklikle Alakalı Görüşleri” başlığı altında hazırladığı sunumu takdim etti. Toplumun bu konudaki eğilimlerinin nasıl şekillendiğini ve Ürdün devlet yapısını açıklayan İlgezdi, halkın laikliğe genel olarak bakışını tahlil ettiğini ifade etti. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencisi Orhan Önder, “Ürdün’de Tıbbi, Fıkhi ve Hukuki Olarak Kürtaj” başlıklı tebliğini sundu. Araştırmasını yürütürken hastaneleri ziyaret ettiğini belirten Önder, halkın bu konudaki görüşleri almak için de anketler yaptığını ifade etti. Son olarak Boğaziçi Üniversitesi sosyoloji bölümü öğrencisi Mahmut Esad Tamer “Mültecilerin Psikolojisindeki Olumsuz Etkiler” başlıklı sunumunu gerçekleştirdi.
Sunum yapan öğrencilerin Arapça araştırma yapma becerilerinin gelmiş olduğu seviye ve dile hakimiyetleri katılımcılar tarafından takdirle karşılandı. Arapça öğrenci sempozyumuna İSAR hocaları ve öğrencilerinin yanı sıra pek çok misafir de iştirak etti.