Bülten Yazımız
“Din, Dil ve Toplum: Klasik Eserler, Modern Meseleler” başlığıyla ilki düzenlenen İSAR Öğrenci Sempozyumu, 30 Nisan 2017 tarihinde İSAR Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. İSAR öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen sempozyum, sonraki yıllar için de bir temel teşkil etmiş oldu. İlk olması hasebiyle merakla takip edilen sempozyum boyunca dinleyicilerin beklentileriyle uyumlu ve kurumun kalitesini tescil eden 15 tebliğ sunuldu. Açılış konferansı ve ilk tebliğ Abdullah Enes Tüzgen tarafından “İstisna mı Kaide mi? Arap Milliyetçiliğinden Arap Baharına Ortadoğu’da Sistematik Krizler ve Alternatif Düzen Talepleri” başlığı altında sunuldu.
İlk oturumun başlığı “Şer‘î İlimler ve Güncel Sorunlar” idi. Bu oturumda Erol Özvar moderatörlüğünde 4 tebliğ sunuldu. Hüseyin Sağlam “Rodosizâde Mehmed Efendi’nin Kitâbü’l Harâc Tercümesi” adlı tebliğinde Kitabü’l-Harâc hakkında genel bilgiler verdi ve Rodosizâde Mehmed Efendi’nin tercümesinin ehemmiyetini aktardı. İkinci tebliğde Muhammed Ali Büyüksoylu “İbn Ebû Hâtim ve Hadis İlmindeki Yeri” başlıklı tebliğini sundu. Tebliğde İbn Ebû Hâtim’in hayatı ve özellikle de hadis ilmi merkezinde telif ettiği eserleri üzerinde duruldu. “Türkiye’de İslami Bankacılık Tecrübesi ve Fon Kullandırma İşlemleri” adıyla Abdullah Deniz tarafından sunulan üçüncü tebliğde ise katılım bankalarının finansal araçları teorik ve pratik açıdan incelenmeye çalışıldı. Son tebliğde ise Hüseyin Emre Sayıcı “Sebep ve Sonuçları Arasında Metafiziksel bir Zorunluluktan Bahsedilebilir mi?” adlı tebliği sunarak bu alanda İmâm Gazzâlî, Hume ve Melebranche’ın eserlerini mukayese etti.
İkinci oturum Berat Açıl moderatörlüğünde “İslam Siyaset Düşüncesi: Süreklilik Ve Kopuş” başlığı altında düzenlendi. Bu oturumda da 4 tebliğ yer alıyordu. İlk tebliğ Arif Erbil tarafından “Nasihatnameler Işığında XI. Yüzyıl İslam Siyaset Düşüncesinde Değişim: Gazzâlî ve Nizâmü’l-mülk” başlığı altında sunuldu. Tebliğde Nizâmü’l-mülk ve İmâm Gazzâlî’nin eserleri incelenerek XI. yüzyılda İslam beldelerindeki değişim tahlil edilmeye çalışıldı. İkinci olarak ise Mehmet Ali Akkın “XX. Yüzyıl İslam Dünyasında Geleneğe İki Farklı Bakış: Elmalılı Hamdi Yazır Ve Ebu’l A‘lâ El-Mevdudi’de ‘Tecdid’ Ve ‘Gelenek’” konulu tebliğini sundu. Bu tebliğde iki düşünürün İslâm’daki yenilik bahsine bakış açıları mukayese edildi. “Özgürlük Taleplerimizde Liberal Söylem Ne Kadar Faydalıdır? Eleştirel Bir Değerlendirme” adlı üçüncü tebliğ ise Taha Büyükabacı tarafından sunuldu. Tebliğde ilk olarak liberalizmin özgürlük anlayışı üzerinde durularak bu çerçeveye dayanak oluşturan kabulleri İslâm’la bağdaştırmanın sakıncaları dile getirildi. Bu oturumun son tebliği ise Muhammed Akkuş tarafından sunulan “Irak’ta Malikî Hükümeti (2006-2014) Politikalarının Sünnî Kimliğe Etkileri” başlıklı tebliğiydi. Tebliğde Amerikan işgali sonrası Irak tarihi üzerinde kısaca durularak Malikî hükümetinin Sünnî kimliğe etkileri “şikayet teorisi”
[grievance theory] temel alınarak açıklanmaya çalışılmıştır.
Tıp disiplinine tahsis edilen üçüncü oturum, İSAR eğitimlerine devam eden doktor adayları tarafından gerçekleştirildi. “Tedavi Yöntemleri ve Biyo-Etik” başlığı altında ve Abdullah Uçar’ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen oturumda üç tebliğ sunuldu. İlk tebliği Faruk Kırbıyık “Mitokondriyal Hastalıkların Tedavi Önerilerinin Tıbbi Ve Etik Açıdan Değerlendirilmesi” başlığıyla sundu. Tebliğde hücredeki mitokondri organelindeki kalıtsal hastalığın tedavisi için ileri sürülen yöntemler ele alınarak bunlar etik ve fıkhî açıdan değerlendirilmeye çalışıldı. İkinci tebliği ise Furkan Başak “Anne Sütü, Süt Akrabalığı Ve Süt Bankası” başlığıyla sundu. Tebliğde erken doğan çocukların anne sütüne ihtiyacı ve bu ihtiyacı karşılamak adına kurulan süt bankası kurumları anlatılarak konu, fıkhî ve tıbbî açıdan değerlendirilmiştir. Son tebliğ ise Seyit Enes Çakıcı tarafından “Cerrâhiyye-i İlhâniyye’den Cerrahî Müdahale Örnekleri” başlığıyla sunuldu. Bu tebliğde ise eski tıp kitaplarında hastalık ve tedaviyi tanıtmak amacıyla çizilen minyatürler anlatılarak Cerrâhiyye-i İlhâniyye adlı eserden bazı örnekler üzerinde duruldu.
Son oturum Serhan Afacan moderatörlüğünde “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Eğitim Te’lifat ve Dil” başlığıyla gerçekleştirildi. İlk tebliği Huzeyfe Kocabaş “Cumhuriyet Döneminde Osmanlı Tefsiri Üzerine Yapılan Çalışmalar” konu başlığıyla sundu. Tebliğde Osmanlı tefsiri hakkında yapılan akademik çalışmaların tasnifi yapılarak istatistikî olarak tablolaştırılmış halleri sunuldu. İkinci tebliğ “Son Dönem Osmanlı Medreselerinde Tarih-i Edyân Dersleri ve Ahmed Midhat Efendi’nin Tedrisî Tarih-i Edyân İsimli Eseri” başlığıyla Abdullah Rıdvan Gökbel tarafından sunuldu. Tebliğde XIX. yüzyıl sonlarına doğru Osmanlı medreselerinde okutulmaya başlanan dinler tarihi derslerinin kazandığı önem üzerinde durularak Ahmed Midhat Efendi’nin telif ettiği ders metni tanıtılmaya çalışıldı. Sempozyumun son tebliğini Ömer Said Güler “Belâgat Metninde İçtimaî Tespitler: Said Nursî’nin Muhâkemât’ını Çağa Tanıklığı Bakımından Okuma Teşebbüsü” başlığı altında sundu. Tebliğde Said Nursî’nin söz konusu eserinde belâgat ilmine dair görüşlerin dile getirildiği bazı pasajlarda müellifin aynı zamanda içtimaî ve siyasî düşüncelerinin de kendisini gösterdiği hususu üzerinde durularak metnin çok boyutlu özelliklerine odaklanmaya çalışıldı.
Son oturumun ardından Erol Özvar, Necmettin Kızılkaya ve Serhan Afacan’ın sözü alarak yaptığı konuşmalar, değerlendirme ve notlar takip edildi. Değerlendirmede bulunan hocaların müşterek görüşü sempozyumun müspet bir verimlilik örneği sergilediği ve kazanılan ilmî faydanın devamının gelmesi temennisine yönelik oldu. Sempozyumun akabinde katılımcılarla birlikte SGK Üsküdar Eğitim ve Sosyal Tesisleri’nde akşam yemeği yenilerek program sonlandırıldı.
Tebliğ kitağçığı için tıklayınız.